onsdag 21 september 2011

Hur började det?

Den här historien har jag mina grannar berättat för mig, jag var inte där själv.

Det är mina grannar i Moräng som äger katten Zella, Mercedes mamma. Mercedes och hennes fem syskon föddes i början av sommaren, innan midsommar. Egentligen var dem sju, men den första dog vid födseln.

Under förlossningen fick min granne, som övervakade det hela,  springa iväg en kort stund på något ärende. När hon kom tillbaks till Zella hade alla sex ungar redan fötts. Grannen fick se att Zella bara lämnat en kattunge. Kattmamman brukar ju egentligen tvätta bort blod och hinnorna från kattungen. Men det hade hon inte gjort på den kattungen. Så grannen fick ta ett klädesplagg och börja gnugga och tvätta bort allting och försöka få bort hinnorna från nos och mun så att kattungen skulle kunna andas. Men den andades inte. Hon försökte slunga ungen upp och ner för att den skulle kunna andas men inget hjälpte. Tillslut fick min granne göra mun-mot-mun metoden. På en katt! Den började andas, men var svag de första timmarna. Grannen trodde inte att den skulle klara sig. Men det gjorde hon, min Mercedes <3

Den 3:e september såg jag henne första gången. Då var hon ca 11 veckor. Jag blev "kär" direkt :) Tyckte hon var hur fin som helst. Men min pojkvän skulle ju också få säga vad han tycker så jag tog lite bilder och skickade till honom, men han tyckte också att hon var hur fin som helst så vi hämtade henne den 9:e september :)

Mercedes var lite orolig under sin första bilfärd. Vi skulle ju åka de fyra milen till Arvidsjaur :) Men hon lugnade ner sig efter en stund så allt gick bra. Och hon hittade sig snabbt till rätta hemma hos oss :)

Första dagen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar